maandag 11 oktober 2010

THE AFRICAN DREAM

Tien dagen geleden ben ik met een grote smile op mijn gezicht op het vliegtuig gestapt. Uitgezwaaid door familie en vrienden. Na maanden van voorbereiden was het moment daar om naar Cape Town te vliegen. Tijd om een huis te regelen voor man en kinderen en alvast te beginnen met een waanzinnig leuke baan. We hebben er dan ook hard voor gewerkt. We hebben wel eens een ‘slechte’ dag gehad maar over het algemeen zat het ons allemaal erg mee. We hebben op tijd ons huis verkocht. Wij zijn op tijd begonnen met de transfer van Noah en Joey en doordat we aan het begin van het jaar al waren begonnen met ‘opruimen’ was ook de verhuizing van Amsterdam naar Amstelveen en later van Amstelveen naar Cape Town eigenlijk heel overzichtelijk.

In Cape Town gaan wonen en werken is al jaren onze droom. Het klimaat is geweldig. De mensen zijn buitengewoon vriendelijk. Niemand heeft hier last van stress, we hebben hier veel minder regels dan in Nederland en het eten is absoluut heerlijk. Natuurlijk is emigreren niet iets wat je ‘effe’ doet.. Het duurt een hele tijd voordat je grond onder je voeten krijgt. Ook al is Zuid Afrika een beetje ‘thuis’ voor ons, het blijft een grote stap. We hebben ons dit heel goed gerealiseerd.

Nu ben ik hier. Midden in Sea Point aan de Atlantic Seaboard. Alleen met mijn laptop, drie pakken stroopwafels en wat kleding. Het land is nog steeds prachtig. De landkaarten liggen inmiddels op tafel en steeds meer plekken in en rond Cape Town worden vertrouwd. Zowel op de kaart als op de weg. Want rijden doe je hier. Overal en nergens. De eerste paar ritten van en naar Hout Bay waren best wel lastig. Vooral de eerste rit in het donker de berg weer af naar Sea Point was moeilijk. Vooral omdat ze hier allemaal aan de verkeerde kant van de weg rijden. Vanaf 1 november hebben we een prachtig appartement in Hout Bay gehuurd. Hout Bay is een rustige stad op 20 minuten rijden van Cape Town. Met een Woolworth, een Clicks en een Mr. Prize verschilt het nauwelijks van Cape Town. Het is er heerlijk rustig. Je hoort de zee en kijkt uit over de bergen om je heen. Alleen de hangmat onbreekt nog maar die krijgen we 2 november als onze container aankomt.

Zit er dan niets tegen? Zeker wel. Na tien dagen zit je toch een beetje terug te denken aan de Leidsestraat, de Jordaan, tram 16, broodjes van Dobben, de grachten en Hergo. Andre Hazes heeft hier inmiddels luidkeels ingezet en het eerste pak stroopwafels staat op tafel. Is dit nu heimwee? Na tien dagen? Laten we hopen van niet. Laten we het er maar op houden dat de eerste week gewoon erg zwaar is geweest en dat dit gevoel slechts van tijdelijke aard is. Zwaar was het zeker want ik zit inmiddels werkeloos thuis. Ik heb zaterdagochtend tegenover de brood-afdeling in de Spar op Main Road ontslag genomen. Om 07.30uur 's morgens. Het ontslag was onvermijdelijk. Ik zit nu ‘thuis’ en vlieg woensdagochtend naar mijn familie in Johannesburg. Op dringend advies van schoonmamma. Dacht ik eerst nog deze trip voor haar te maken, ik weet nu dat ik hier even weg moet. Ik moet wat afstand zien te nemen van de meest beroerde start die je je maar kunt voorstellen. Ik wil weer een glimlach op mijn gezicht en klaar zijn voor een nieuwe uitdaging.

De komende weken ga ik eerst vakantie vieren. Meer van het land zien. Samen met man en kinderen die ik op dit moment heel erg mis….

6 opmerkingen:

  1. Hey Marc, ik schrik me gek!! wat is dit nou?
    Hoop je snel te spreken. Heel veel liefs, hou je taai. kus jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is een nachtmerrie waar je alleen maar beter van kunt worden. Maar je zat er vast niet op te wachten. Wij steunen je zonder uitzondering.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die glimlach is er weer zodra je Ronen en je kattenkinders weer in je armen sluit. Geniet van je vakantie en laat schoonmamma je maar lekker verwennen. Heel veel succes met het vinden van een nieuwe job.

    RiaXXX

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieverd, ik denk aan je, oh wat zou ik graag even een kop thee bij je komen drinken. Dit heb je zeker niet verdient, dit is belachelijk.
    Maar... er komt weer iets anders op je pad. Ik weet het zeker. En Ronen komt al snel. Je hebt nu afleiding nodig, goed dat je even weggaat. Niet te veel piekeren. Ik ga je snel mailen/skypen (als dat mij lukt) Heel veel sterkte! XE

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey Marc,
    Was vanmorgen in Amstelveen en sprak met de meiden en ben me rot geschrokken!!
    Vind het erg rot voor je, maar we denken aan je en positief blijven!!
    Geniet nu maar even van je vrije dagen.
    Straks zijn Ronen en de kids weer bij je, houd dat maar in gedachte.

    Dikke Knuffel Beth, Anneke en Michael xx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lieve Marc,

    wat een goede beslissing om eerst even vacantie te gaanhouden en afstand te nemen. Kun je in alle rust weer weer een nieuw plan voor jezelf maken.
    Zoals ik je al eerder schreef, ik heb er alle vertrouwen in.
    Liefs, Quiny

    BeantwoordenVerwijderen